Перемога – як новий шанс для автомобільних заводів України
Автомобільні компанії полишають російський ринок. Майже всі провідні автовиробники заявили про вихід з ринку, не рятують навіть вже побудовані та працюючи заводи – адже вони майже повністю зав’язані на імпорті комплектуючі, поставки яких також зупинені. Навіть місцевий АвтоВАЗ припиняє виробництво автомобілів: як виявилось, для цього потрібно безліч імпортних деталей. Більш того, мова йде про припинення постачання запчастин, аксесуарів, автошин. Аналогічна ситуація і в сегменті вантажних автомобілів. Тобто, якщо був варіанти «їздити на тому що залишилось, постійно ремонтуючи автомобілі» то тепер виявляться, що навіть такого варіанту вже не буде. Все це призведе до зростання продажів азіатських автомобілів (в основному – Китай) та збільшення попиту на вживані запчастини. Можливе зростання злочинності, пов’язане з викраденням автомобілів або їх окремих деталей: фари, дзеркала, ін..
Проте, я гадаю, більшості громадян України зараз відверто байдуже на вже існуючи та можливі проблеми сусідньої країни-агресора. Більше цікавить розквіт та зростання власної держави. Отже, які перспективи відкриваються перед Україною у автомобільному світі?
По-перше, зростання продажів автомобілів. Минулого року автомобільний ринок України вперше за довгий час перетнув відмітку у 100 тис. проданих автомобілів – і це з урахуванням карантинних обмежень через COVID-19, а насправді потенціал стійкого автомобільного ринку України вдвічі-втричі більше. Після перемоги цей потенціал може дуже швидко перетворитися з прогнозів на реальність. Якщо для України буде створено «план Маршала» для відновлення, то досить швидко оживуть безліч підприємств, що будуть працювати на відновлення країни. Звісно, це позначиться і на структурі автомобільного ринку України: варто очікувати швидкого зростання продажів різноманітних фургонів, пікапів, невеличких венів. У виграшній позиції опиняться ті компанії, які мають такі автомобілі у власному модельному ряду та зможуть швидко налагодити поставки. Згодом, за рік-два, настане час збільшувати і продажі легкових автомобілів. Проте в першу чергу – фургони, пікапи, вени. А другою чергою я б назвав недорогі легкові автомобілі, що можуть використовуватись для таксі, у якості службового транспорту, для державних закупівель.
По-друге, потрібно звернути увагу на можливість відновлення виробництва автомобілів. Термін виробництва різноманітних фургонів та пікапів значно вище, ніж у традиційних легкових автомобілів – вони можуть вироблятися з мінімальними оновленнями 10-15 років, замість кардинальної зміни моделі кожні 5-8 років. Адже у випадку таких автомобілів головною якістю є не привабливий дизайн чи обладнання салону, а надійність та практичність. Водночас, довгий термін виробництва моделі дозволяє підтримувати рентабельність виробництва навіть при невеликих обсягах випуску автомобілів – наприклад 10-20 тисяч фургонів на рік замість необхідності виробництва 50 тисяч легкових автомобілів на рік. Отже, достатньо зараз знайти та почати виробляти сучасні, надійні, багатофункціональні фургони – і можна буде забезпечити своє домінантне положення на ринку України у цьому сегменті далеко наперед.
Бажано, щоб цих фургонів було декілька (різні марки та моделі), компанія-імпортер мала розвинену мережу торгово-сервісних центрів та налагоджені партнерські зв’язки з можливістю переобладнання автомобілів. А ще бажано, щоб аналогічні автомобілі не вироблялися в країнах поруч з Україною – тоді навіть можна буде планувати експорт. Всім вищезгаданим умовам відповідає, наприклад, представництво Stellantis (Peugeot, Citroen, Opel) в Україні: декілька фургонів різних типів та класів, аналогічні моделі під брендом Toyota та FIAT, можливості переобладнання, розвинена мережа дилерів, відсутність автозаводів по виробництву аналогічних автомобілів поблизу України. Що стосується легкових автомобілів, то одним з найкращих кандидатів виглядає Renault Logan та його похідні: вже добре відомі та прості автомобілі, невисока вартість, прийнятна якість.
По-третє, обов’язково тримайте на увазі виробництво автомобільних запчастин та аксесуарів, можливість використання України як логістичного «хабу» регіону. Історія з повним циклом виробництва автомобілів у 2000-х роках демонструвала нам, як в Україні можуть виготовляти безліч автодеталей. Та й зараз є потужні виробництва: шини, акумулятори, мастильні матеріали. Ми можемо поставляти безліч автомобільних товарів, запчастин, аксесуарів до найближчих країн, де виробляються автомобілі. Ми можемо використовувати їх на власних складальних підприємствах. Ми можемо бути складським «хабом» на шляху перевезення запчастин з однієї країни до іншої. Тобто, варіантів багато – лише варто їх не втратити.
Таким чином, можна впевнено стверджувати: майбутня перемога – це новий шанс для розвитку автомобільних заводів та загалом автомобільного світу України.